sobota, 2 lutego 2019

DOTKNIECIE ANIOŁA

Polecam „Dotknięcie Anioła” – fabularyzowany dokument Marka Tomasza Pawłowskiego z 2015 r. Film opowiada historię Henryka Schönkera, polskiego Żyda ocalonego z Holocaustu. 

Pewnego razu poznałem, tu nad Sołą, chłopca – miał czternaście lat – nazywałem go Aleks, ale wszyscy mówili na niego Bocian. Miał uraz mózgowy i tylko chwilami można było z nim normalnie mówić. On siedział i patrzył się w górę. Mógł siedzieć całymi dniami i patrzyć się na ptaki. Pewnego razu siedzieliśmy i nagle on mówi do mnie: „Tam, tam Niemcy wybudują kominy i spalą wszystkie dzieci Abrahama”. Ja się strasznie przestraszyłem, skoczyłem na nogi. Nie zrozumiałem znaczenia tych słów, ale wiedziałem, że się rozchodzi o coś bardzo ważnego. Zapytałem: „Co ty mówisz!? Co?”. A on odpowiedział: „Ale tobie się nic nie stanie”. „Ale skąd wiesz?” – zapytałem – „Ptaki, ptaki mi powiedziały…”. Ten człowiek przewidział to, co się stało... 

Henryk Schöenker, syn ostatniego przewodniczącego Gminy Żydowskiej w Oświęcimiu ujawnia światu nieznaną historię tragicznej szansy emigracji Żydów. Zanim zrodziła się idea obozu Auschwitz-Birkenau, jesienią 1939 roku powstało w mieście Biuro Emigracji Żydów do Palestyny. Założył je na rozkaz niemieckich władz wojskowych Leo Schöenker, ojciec bohatera filmu. Tysiące ludzi w nadziei na ratunek ściągały ze Śląska do zwykłego miasteczka Oświęcim...

https://vod.tvp.pl/video/dotkniecie-aniola,dotkniecie-aniola,25202180?fbclid=IwAR0X62PlZ5-YapHPgXbsX6QALnD180tcmr5uav8TD9X7VifvQCf4Q4Z3vEw

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz